Wilke – landets meste tävlingsledare

5 december, 2022

C G Wilke från Hässleholms MK känner alla igen. Vi har fått en pratstund med den tidigare militären och tävlingsledare för nästa års deltävling i både Rally-SM och Rally-SM Grussprint.

Vem är C G Wilke, undrar vi?
– Jag är en gammal militär…. Eller gammal är jag egentligen inte då jag jobbar på övertid. Just nu jobbar jag med vägverkskurser. De personerna du ser ute på ett vägarbete måste gå utbildning för att få jobba på väg. De kurserna har jag jobbat med sedan tio år tillbaka. Och innan dess, när jag gick i pension vid 55-årsålder, körde jag buss och jobbade på arbetsmarknadsenheten i Hässleholm där jag utbildade nysvenskar i trafikteori. Sedan jobbade jag också med ledarskapsutbildning på byggsidan på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, där jag höll 12, 16 och 20-timmarsutbildning. Det där smittade av sig och jag fick fler uppdrag. Men nu är det bara yrkesakademin i Malmö. Vi fick gå över till digital utbildning under pandemin och det gjorde att fler städer kunde ha möjlighet att vara med i utbildningen. Jag har också jobbat med hemvärnet sedan år 2000 när P2 lades ned. Innan jul här ska jag jobba några veckor då värnpliktiga på F 17 ska få utbildning på lastbilar och släp. Nu när frun är hemma så tyckte jag att det var för långt att pendla till Ronneby, så bara för att jag skulle kunna hjälpa till flyttade de utbildningen till Rinkaby, norr om Åhus. 

– Vi har motorhelger inom hemvärnet, och då är det 32 timmar/helg och där är det bara vi pensionärer som jobbar med fordonsutbildningen för hemvärnspersonalen.  De ordinarie motorutbildarna på P7 i Revinge får inte ledigt av sin bataljonschef för att jobba med hemvärnet.

– När jag gick på militärhögskolan i Stockholm för 50 år sedan gjorde jag valet att inte fortsätta karriären uppåt, utan valde att jobba på hemmaplan som Major för att kunna jobba med motorklubben (Hässleholms MK) samtidigt, där jag varit medlem sedan jag flyttade till Hässleholm vid 24-årsåldern. 

1973 köpte C G Wilke en Ford Escort Mexico… 

– Jag tävlande framgångsrikt fram till 1981. Jag kallades ”Kometen från Hässleholm” efter att jag blivit totaltvå i min andra tävling som c-förare. På den tiden körde jag RS. Då var Ford Escort Mexico även vår familjebil då den var av standardutförande, förutom att jag behövde ha en störtbåge naturligtvis. Jag sålde den 1981 och trodde den dog ”rallydöden”. Men min familj hittade den så jag fick tillbaka den när jag fyllde 50 år. Det är nog den enda rallybilen med störtbåge som är godkänd att ha passagerare där bak, säger Wilke och ler. Teknikens värld har gjort tre reportage om bilen, då det är enda originalet. Senast jag tävlande var 2019 i Hässleholms GP. Nu var jag egentligen sugen på att göra comeback nästa år, men det blir inte av. 

När hade du ditt första funktionärsuppdrag?
– Det var nog 1976. Jag var biträdande tävlingsledare till Åke Wiberg som var tävlingsledare för Lille Mats Special på den tiden. Åke var även fanjunkare på P2 och kassör i styrelsen i motorklubben. Jag gick under hans vingar fram till 1984 då jag tog över som tävlingsledare. Sedan dess har jag varit tävlingsledare. Det blir visst 38 år i år, konstaterar Wilke som räknar ut att klubben har kört två tävlingar om året i 38 år och han har varit tävlingsledare vilket summeras till 76 gånger….

Vad är det bästa med att vara tävlingsledare?
– Jag är egentligen alltid väldigt nervös innan tävling. Det kan bero på sådant som man inte kan styra över, exempelvis oro för olycka i tävlingen. 1985 upptäckte jag att serveringen inte fungerade så bra. En tjejgrupp bildades där min fru tog plats 1985 och fanns med i denna grupp fram till 2015. Hela familjen har således varit involverad i våra tävlingar och våra barn har varit med sedan de var små. I dag är barnbarnet Maja, som är 17 år, med i sekretariatet. Jag var också utbildningsledare i Södra Bilsportförbundet sedan 1985, så genom åren är det ca 1700 som har fått sin förar- eller kartläsarlicens av mig. Kom in i styrelsen för Hässleholms MK 1979. 1984 blev jag vice ordförande och 1995 tog jag över. Det blir nu 26 år som ordförande.

Nästa år firar Hässleholms MK 190 år, där klubben firar 70 år, Snapphanerallyt 60 år, HGP (tidigare Lille Mats) 55 år och Temahallen 5 år. Det kommer firas redan den 25 februari med stor jubileumsfest och CG som alltid är välplanerad kommenterar: 

– För mig måste allting planeras i tid. 

Hässleholms MK är enda klubben i landet som kört samtliga tre mästerskap under SRM:s promotorskap när 2023:års tävlingar läggs till handlingarna. Rally-SM, Rally-SM asfaltsprint och Rally-SM grussprint. Och C G Wilke kommer att lägga till ytterligare antalet tävlingsledarmeriter på sitt CV, närmare bestämt 78.

Rally-SM
4 februari, Rally Lima, Lima MS
18 – 20 maj, South Swedish Rally, SSR
16 – 17 juni, Skilling 500, Skillingaryds MK
18 – 19 augusti, Snapphanerallyt, Hässleholms MK
8 – 9 september, Rally Arvika, MK Team Westom

Rally-SM Asfaltsprint
16 april, Bil Månsson Rally Sprint, SMK Hörby
22 april, Rollsbo City Race, Älvbygdens MK (datum ej fastställt)
27 maj, Asfaltsknixen, Gullabo RC
1 juli, Sturupsprinten, Svedala MK
5 augusti, EMC-sprinten, Enköpings MK

Rally-SM Grussprint
29 april, Timmerhultsprinten, Laholms MK
3 juni, Hovdalasprinten, Hässleholms MK
29 juli, Mästarmötet, Älmhults MK
26 augusti, Hårdingen, Vara MK
23 september, Dackefejden Grus Sprint, Växjö MS

Biljettpris – se Rally-SM live via Rally Live och vår playkanal på rallysm.se
Samtliga sändningar under 2023, biljett gäller 1 januari – 31 december, 595 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM 295 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM Asfaltsprint 295 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM Grussprint 295 kronor
Biljett för enstaka tävling 99 kronor

Biljettpriset för enstaka tävlingar, 99 kronor, behålls 2023, övriga höjs 100 kronor efter nyårsafton, så passa på att säkra din SM-biljett inför kommande år redan nu.

Där det produceras tv ingår denna sändning i respektive biljett

Beställ här 
Biljetten går att betala med kort eller swish

Mer från Rally-SM: