Tre veckor kvar till Rally Lima, SM-premiären den 4 februari. Promotorn (SRM) är redan helnöjd med startfältet i huvudklassen.
Troligtvis har det aldrig tidigare varit ett så tufft startfält i huvudklassen. Klart är att regerande mästaren, Per-Gunnar ”PG” Andersson, siktar på att ta sin fjärde raka SM-titel med hem till Årjäng. Med ny bil och för nytt team. Regerande mästaren i Nationellt tvåhjulsdrivet, Patrik Flodin Hudiksvall, byter klass efter att ha varit outstanding under några år med sin Volvo. Nu ska han ratta en fyrhjulsdriven bil igen. Senast han gjorde det var 2019, då med SM-guld som resultat. Kan bli ett nytt i år.
Norges Ole Christian Vejby kör den VW Polo GTI R5 som världsmästarteamet Kristofferssons i Arvika förfogar över. Vilket mycket väl kan leda till att segern går till vårt grannland.
Comeback gör värmlänningarna Fredrik Åhlin och Dennis Rådström. Åhlin har tidigare flera delsegrar i SM, men också några års uppehåll. Rådström tappade suget efter sin ruggiga krasch i South Swedish Rally 2021, men före det var han framgångsrik i Junior-VM och utsedd till årets rookie. Nu är frågan hur mycket rattrost de två har att nöta bort?
Av de erfarna finns naturligtvis fjolårets segrare anmäld, Thomas Thunström från Ludvika.
Sandvikens Jari Liiten var nyligen uttagen att representera Sverige i FIA Motorsport Games i Frankrike i höstas och är det något talangen vill är det att etablera sig i medaljjakten i SM. En annan talang som inte räds de mer rutinerade är Albin Nordh, när han nu tar steget upp i huvudklassen.
Där har Jonas Åkesson redan sin givna plats och med stegrat tempo är siktet medalj av hög valör.
Svt:s expertkommentator Jonas Kruse är tillbaka, i ett nybildat team, och unge Martin Enlund – framgångsrik i både crosskart och rallycross – ska nu bevisa att andraplatsen totalt i rallyt Rikspokalen inte var någon tillfällighet. Inte heller fjärdeplatsen i SM-sprinten eller att han var trea totalt i Marknadsnatta. Vid sin sida i högerstolen har Martin co-drivern Christer Carlsson, som redan för 20 år sedan skötte samma uppgift åt Martins pappa Roger Enlund.
De nordliga rallyskogarna representeras i den fyrhjulsdrivna huvudklassen av Jan-Olov Renberg och Christer Hedlund, Piteå respektive Lycksele. Killar som garanterat är vana vid snö och is under dubbhjulen!
Totalt är det i skrivande stund 22 anmälda med Internationellt klassade fyrhjulsdrivna bilar. När hade svensk bilsport så många startande senast i huvudklassen?
— Det är en bra fråga! Det är väldigt länge sedan, om vi ens någonsin haft så många. Vi är helnöjda med startfältet, säger Patrik Persson, vd för Svenska Rallymästerskapen AB (SRM) som driver SM.
Omöjligt är det inte att ytterligare några förare kommer till start, för anmälningstiden går ut först den 22 januari klockan 18.00.
Bildtext: Lima MS har fått godkänt av Vägverket att göra reklam för SM-premiären den 4 februari. Biträdande tävlingsledare Håkan Algotsson satte upp skyltarna alldeles vid infarten till Limedsforsen, där start, mål och serviceområdet är beläget. Foto: Annemo Friberg