I fjol bjöd Fredrik Nilsson Hörbys kommunalråd tillika gammal skolkamrat, Cecilia Bladh in Zito på en minst sagt uppskattad åktur som ”VIP-bil” i ”Bilmånsson Rallysprint”. I år kommer detta inte att upprepas då Fredrik istället axlat rollen som banchef i årets första deltävling i Asfalt SM den 16 april.
– Spännande på olika sätt, att köra själv är alltid kul men också intressant att försöka bjuda på en optimal SM-tävling, menar Fredrik.
På Industriområdet är det planerat för en bana som med tre varv och lika många heat ger en sammanlagd längd på knappt 20 kilometer. En bana som i det mesta är samma sedan första året den kördes 2018. Lite förändringar finns dock berättar Fredrik.
– Tävlingsområdet är inte statiskt och när vi använder en del inom företagsområden sker där förändringar. En container ställs till exempel upp eller flyttas från där vi tänkt köra, men till 90 procent kommer de förare att känna igen sig som kört hos oss tidigare. En körtid per heat på strax under fem minuter visar att det bjuds på en knixig bana utan inslag av vrålsnabba partier.
– Är väl egentligen bara de sista hundra meterna mot mål som kan klassas som snabbt, menar Fredrik och fortsätter.
– Detta uppvägs av flera partier där det verkligen gäller att köra med insidan om man vill ha sekunderna med sig. Tänker speciellt kort efter start när vi korsar en tomt där det även finns lite grus som underlag…
En av publiken uppskattad del är den uppmärkta publikplatsen vid Mekonomen/Hörby Bil. Här samlas alltid mycket folk då här även finns toaletter, korvgrillning och andra aktiviteter som bilutställning från Bilmånsson. Inte bara detta som drar publik utan här är även ett av banans viktigaste moment.
– Även om jag inte är någon asfaltåkare så vet jag att just här är det extra viktigt att ha perfekta linjer genom två ”dumma” vänstersvängar om inte sekunderna ska sticka iväg, förklarar Fredrik. Banchef Nilsson får frågan vad han känner vara största utmaningen med att köra ”rally mitt i byn”. Tar en stund innan han svarar.
– Det är nog att göra allting så säkert det bara går för såväl tävlande som publik. Det är därför oerhört viktigt att publiken lyder funktionärerna och inte minst de speciella publikvakterna samt respekterar våra uppsatta förbudsskyltar och avspärrningar, avslutar Fredrik.
Bildtext ovan: Här på den mest omtyckta publikplatsen i Bilmånsson Rallysprint markerar Fredrik Nilsson att vägen är avstängd för trafik den 16 april. Foto: SMK Hörby
Pressmeddelande från SMK Hörby
Det gäller att ha rätt linje när man tar sig an den sista av de två ”dumma vänsterkurvorna” menar Fredrik Nilsson. Foto: SMK Hörby
I fjol körde årets banchef till SM-premiären Bilmånsson Rallysprint, Fredrik Nilsson med kommunalrådet Ceclia Bladh in Zito som ”kartläsare”. Foto: SMK Hörby
Rally-SM
4 februari, Rally Lima, Lima MS
18 – 20 maj, South Swedish Rally, SSR
16 – 17 juni, Skilling 500, Skillingaryds MK
18 – 19 augusti, Snapphanerallyt, Hässleholms MK
15 – 16 september, Rally Arvika, MK Team Westom
Rally-SM Asfaltsprint
16 april, Bil Månsson Rally Sprint, SMK Hörby
13 maj, Rollsbo City Race, Älvbygdens MK
27 maj, Asfaltsknixen, Gullabo RC
1 juli, Sturupsprinten, Svedala MK
5 augusti, EMC-sprinten, Enköpings MK
Rally-SM Grussprint
29 april, Timmerhultsprinten, Laholms MK
3 juni, Hovdalasprinten, Hässleholms MK
29 juli, Mästarmötet, Älmhults MK
27 augusti, Hårdingen, Vara MK
23 september, Dackefejden Grus Sprint, Wäxjö MS
Biljettpris – se Rally-SM 2023 live via Rally Live och vår playkanal på rallysm.se
Samtliga sändningar 695 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM 395 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM Asfaltsprint 395 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM Grussprint 395 kronor
Biljett för enskild tävling 99 kronor
Där det produceras tv ingår denna sändning i respektive biljett. Biljetterna för respektive enskild tävling släpps någon vecka innan tävlingen.
Beställ här
Biljetten går att betala med kort eller swish