South Swedish Rally den 26-28 maj har banan klar. Sex specialsträckor ska köras två gånger, vilket sammanlagt ger drygt tio mil i högsta fart.
Efter torsdagens frivilliga shake down i utkanten av centralorten Älmhult drar SM-deltävlingen igång på fredagskvällen med två sträckor. Lördagen startar sedan med samma specialsträckor en andra gång, följt av ytterligare fyra som också går en vända till under eftermiddagen.
Då har de tävlande kört cirka 10 mil i högsta fart och rört sig i ett område från sydost om Älmhult, ut mot Ljungby, Traryd och Liatorp.
– Delar av banan har varit med tidigare på SM-sprinten, men vi har också helt nya sträckor. De har i alla fall inte varit med i nutid, säger banchefen Fredrik ”Fritte” Johansson.
Den tolfte och sista sträckan är också power stage, vilket betyder att de fem snabbaste ekipagen i respektive klass får extra SM-poäng. – Den sträckan har vi använt förut, men den går nu åt andra hållet. Tanken är att power stage ska TV-sändas, fortsätter Johansson. Som alltid när det handlar om rally i de småländska skogarna är vägkaraktären blandad. Snabbare partier övergår till krokigt och lurigt. – Generellt kan sägas att när det är snabbt är det snabbt, och där det är krokigt är det riktigt krokigt!
Under lördagen får publiken även möjlighet att följa mer lokalt tävlande, då Sydrallyt tillkommer direkt efter SM-eliten. – Det finns ett stort, uppdämt behov av att både tävla och för att titta på rally, så vi hoppas på en riktig folkfest under Kristi Himmelsfärdshelgen. Att vi har en utslagsgivande bana törs jag lova, avrundar banchef Fredrik Johansson. Totalt ska alltså tolv specialsträckor köras på sammanlagt drygt 10 mil.
Pressmeddelande från SSR
Bildtext: Förra året flyttade South Swedish Rally till 27-28 augusti på grund av pandemin. Nu blir tävlingen återigen i maj och förhoppningsvis möter de tävlande vackert försommarväder och inte spöregn. På bilden hemmaföraren Mattis Olsson, Älmhults MK. Foto: Annemo Friberg