Då Emrik Smedberg, Robin Adolfsson och Tomas Söderberg av olika skäl stod över vinterns SM-rally blir SSR SM-premiär. Samtliga har dock kört andra tävlingar under våren och testat för att vara så redo som möjligt.
– Även om vi kommer med samma Ford Fiesta R2T som förra året så är mycket nytt, inleder Emrik. Vi har byggt ny motor i vinter och vet nu att den levererar full effekt, vilket den förra inte gjorde. Vi har också varit grundliga vad gäller chassi- och stötdämpartester och tror oss ha hittat mer rätt där. Därutöver innebär det en nytändning med Emil (Devell) i högerstolen. Vi är målmedvetna båda två och ska göra vad vi kan för en bra placering i tävlingen och en bunt SM-poäng med i bagaget hem.
Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo har endast hunnit med en tävling i år då leveransen av den nyrenoverade Ford Fiesta R5-motorn från England drog ut på tiden. Men i den enda tävlingen, Simrishamnsmixen, slogs man om totalsegern fram till den sista specialsträckan där duon fick ge sig och nöja sig med en andraplats totalt.
– Vi har inte kört mycket så det är svårt att säga hur vi står oss i SM-konkurrensen, säger Robin. I finalen förra året testade vi ett antal olika inställningar och där lärde vi oss hur vi inte vill ha bilen. Mot slutet av tävlingen hamnade vi dock mer rätt och då kom självförtroendet allt mer.
– I Simrishamn kändes det bra och vi kunde attackera, fortsätter Nicklas Jidflo. I SSR får vi skriva egna noter vilka vi litar mer på än arrangörsnoterna i Simrishamn och då ökar bestämdheten och tempot.
Tomas Söderberg och Roger Dahlberg har även de endast hunnit med en tävling tillsammans i sin ex Patrik Flodin Skoda R5 men kört desto mer test för att hantera steget från BMW i GrH.
– Ett stort steg att ta såklart och man kan ju fråga sig om det var rätt, inleder Tomas. Men efter att ha lyckats komma i mål endast åtta gånger av 18 starter sedan jag började åka rally 2018 för att bilen har gått sönder så började letande efter ny bil både i Sverige och i Europa. När möjligheten att köpa Skodan dök upp kände jag att det var en chans värd att ta. Vi tävlar för att vi älskar rallysporten och när chansen kom att köra en riktig fabriksbil så tog vi den. Skodan är byggd för att köra rally med och man behöver inte uppfinna hjulet igen, dessutom har Patrik Flodin utvecklat den med sina erfarenheter vilket såklart är en stor fördel jämfört med att starta från noll.
– Att köra SM-tävlingar innebär många tävlingsmil per helg med goda möjligheter att utvecklas, fortsätter Tomas. För min del handlar det mycket om att jag tyvärr inte hunnit träna så mycket på noter som är svårt att ta in och lära sig när man är lite äldre som jag.
Förutom en tävling med Tomas under våren har Roger Dahlberg varit flitig i högerstolen.
– Tomas och jag har åkt tillsammans ett par säsonger nu och vi vill verkligen göra vårt allra bästa, säger Roger. När valet föll på Skodan kände jag att det här är en möjlighet vi måste göra vårt allra bästa av. Därför har jag åkt ett antal tävlingar med olika förare för att träna mig själv i min notläsning och ta del av deras erfarenheter och önskemål. Allt för att Tomas och jag ska fortsätta utvecklas.
– Att göra allt detta i ett team som DRIVE VXO Motorsport med den sammanhållning vi har och i en gemenskap där alla ställer upp för varandra är riktigt inspirerande. Vi ser verkligen fram emot South Swedish Rally 2022, avslutar Roger.
DRIVE VXO Motorsport
DRIVE VXO Motorsport tävlar i teammästerskapet i Rally-SM 2022 I teamet ingår:
Förare: Emrik Smedberg
Codriver: Emil Devell
Bil: Ford Fiesta R2T
Tävlingsklass: Internationella 2WD
Förare: Robin Adolfsson
Codriver: Nicklas Jidflo
Bil: Ford Fiesta R5
Tävlingsklass: Internationella 4WD
Förare: Hans Bååth
Codriver: Andreas Sigfridsson
Bil: BMW M3
Tävlingsklass: Nationella 2WD
Förare: Tomas Söderberg
Codriver: Roger Dahlberg
Bil: Skoda R5
Tävlingsklass: Internationella 4WD
Förare: Lukas Hägg
Codriver: Stefan Ahl (ordinarie Daniel Borgqvist)
Bil: Ford Fiesta Rally4
Tävlingsklass: Internationella 2WD
Pressmeddelande och foto: DRIVE VXO Motorsport