Kommande säsong introduceras enhetsdäck i Rally-SM, där Svensk Bilsport ingått avtal med Hankook om att leverera däcken åren 2025-27. Initiativet till enhetsdäck är en av flera delar i förnyelsearbetet med Rally-SM där ekonomi för arrangörer och tävlande, ökat medialt genomslag och stärkt sportslig status är viktiga mål.
Många aktiva ser fördelarna med enhetsdäck, däribland SM-veteranerna Kristian Johansson och Fredrik Åhlin som lyfter blicken och ser till mästerskapets långsiktiga utveckling.
Kristian Johansson, för tillfället trea i tabellen i 2WD, har kört i SM sedan 2007 med flera medaljer och segrar. Kristian är även förarrepresentant i tävlanderådet. Han ser positivt på avtalet med Hankook och de fördelar det ger dom tävlande.
– Detta är det bästa avtalet jag har sett genom alla mina år i sporten, inget annat har vart i närheten. Jag tänker inte främst på mig själv i detta, för jag är kanske inte den som tjänar mest på det här. Men för nya och yngre förare ser jag stora fördelar, nu får dom ett bra däck till ett bra pris. Framförallt vintern kommer bli mycket billigare, säger Kristian.
– För den största delen av dom som tävlar i SM kommer detta ge sänkta kostnader. Med bra priser på däck, prispengar och fria däck blir man en vinnare även om man inte vinner. Jag tycker att man måste ge saker en chans, man måste våga prova detta, fortsätter Kristian.
Fredrik Åhlin har en lång karriär inom VM, EM, Brittiska Mästerskapet och SM, där han nu tävlar i Internationella 4WD tillsammans med Team Nybe. Genom sin karriär har Fredrik tävlat på enhetsdäck och haft stöd av flera olika däcktillverkare.
– För min egen del kommer detta inte göra någon större skillnad, jag har ett väldigt bra däckavtal idag. Men nu pratar vi inte bara om mig, utan om ett helt mästerskap. Enhetsdäcket kommer göra det enklare att komma in i mästerskapet, och den största fördelen är att det kommer vara sportsligt rättvist när alla kör med samma förutsättningar, säger Fredrik Åhlin.
– Det har vart mycket diskussioner i sociala medier om vad toppförarna tycker om detta. Om jag är toppförare eller inte får någon annan avgöra, men jag har kört flera serier med enhetsdäck tidigare och aldrig vart negativ till det. Det jag tycker många missar i diskussionen är att vi för första gången på länge nu har prispengar och fria däck att köra om i SM. Nu vet jag inte exakt hur detta ska fördelas, men jag hoppas att en stor del av detta kan gå till att stötta och hjälpa våra juniorer för att fortsätta satsa på SM, fortsätter Fredrik.
– När jag var junior var det med hjälp av en däcktillverkare jag tog mig från SM ut i världen, och får vi nu in en stark däcktillverkare i SM kanske dom kan göra något liknande i framtiden, avslutar Fredrik.
Tidigare har även Joel Christoffersson, teamchef för JC Raceteknik, uttalat sig om introduktionen av enhetsdäck. Läs mer om det här.