Regelförändringar i Rally-SM 2025

24 december, 2024

Mästerskapsreglerna för Rally-SM 2025 är nu klara och publicerade. Regelverket innehåller några förändringar mot tidigare år. Projektledare för Rally-SM, Jonas Kruse, förklarar varför förändringarna har gjorts.

Ny RM-klass för bilar i standard Grupp F, Grupp E (Homologerad och standard), VOC Mekonomen Rally.

“Den långsiktiga målsättningen är ju att minska antalet SM-medaljer. Detta för att öka statusen på de kvarvarande. Samtidigt är Standardklassen i stark tillväxt, och många vill tävla med rimliga kostnader på hög nivå. Därför blev lösningen att återuppliva Riksmästerskapet för att skapa en möjlighet att tävla med klass Standard på nationell nivå. Vi är medvetna om att det skiljer i prestanda mellan bilarna, men vi vill ändå ge alla chansen att delta i SM-tävlingar för att utvecklas, eller för att det helt enkelt är roligt,” förklarar Jonas Kruse. 

Läs mer om förändringarna i Standardklassen här.

Obligatoriskt att ha dekaler från Hankook på bilens fyra hörn, samt nedre delen av vindrutestreamern. Övre delen av vindrutan är fortsatt fri för tävlandes egen reklam, så länge den inte konkurrerar med Hankook. 

“Detta är en komplex fråga. Vi har fått till ett unikt avtal med däckpriser, och villkor som helt förändrat marknaden för rallydäck, inte bara i Sverige utan i flera andra länder. Vi har fått ner priserna till rimliga nivåer och i princip fryst dessa från ökningar de kommande tre åren. Då måste vi ju hantera vår samarbetspartner på ett bra sätt. När det gäller reklam på tävlingsbilarna så har reglerna från och med 2025 förändrats så att de tävlande har tillgång till betydligt större ytor på sina bilar än tidigare att exponera sina partners på. Kvarstår gör frågan om konkurrerande reklam. Ska man förbjuda konkurrerande reklam helt? Vi har landat i att hålla ytorna i närheten av, i detta fallet Hankook, fria från konkurrerande reklam”

“Vi kommer även vara hårda på att mössa och keps från Hankook sitter på vid prisutdelningen. Det är uteslutning från tävlingen om man bryter mot detta. Det kan tyckas hårt, men det är så viktigt att ta hand om våra partners och följa våra kontrakt.”

Bilar med 13” och 14” fälgar kan, efter godkännande av SM-styrgruppen och Hankook,

tävla på annat fabrikat av vinterdäck. 

“Det finns ett fåtal bilar som har lite udda däckdimensioner, så självklart ska även de ha möjlighet att tävla. Men Hankook har däck till de flesta bilarna,” fortsätter Kruse. 

Anmälan stänger torsdag två veckor före tävling.

“Vi vill ha lite mera tid till att göra seedning, trycka programblad och liknande. Vi förstår att många kanske vill köra en tävling på helgen och se att bilen är hel innan man anmäler sig. Så därav har vi nu satt tidigare anmälan till tävlingarna, men med möjlighet att avanmäla sig utan kostnad.”

JSM Standard räknar enbart poäng i deltävling 3-6 (grustävlingarna).

“Detta är för att minska stressen för juniorerna, så fler hinner att bygga klart sina bilar och lösa budget då vi var sena med beslutet om satsningen på JSM Standard. Men det är glädjande att det tycks vara stort intresse att köra JSM Standard 2025.”

SM-styrgruppen kommer utse en extra biträdande tävlingsledare och biträdande säkerhetschef till respektive deltävling.

“Detta testades under de två sista tävlingarna i år. Huvudorsakerna är att avlasta tävlingsledaren, och hålla högsta möjliga säkerhet på varje tävling. Tävlingsledaren har en näst intill omänsklig uppgift under tävlingarna, speciellt om något händer. Alla beslut, bestraffningar och allt som händer landar i knät på tävlingsledaren. Detta är en hjälp till att avlasta, och även få en röd tråd genom säsongen vad gäller bestraffningar på recce till exempel.”

“Det viktigaste är att vi håller uppe högsta möjliga nivå på säkerhet under varje tävling. Genom att flertalet av dessa personer blir samma på varje deltävling säkerställer vi samma nivå och en röd tråd genom hela säsongen.”

Samtliga bilar som bryter, oavsett orsak, ska visuellt kontrolleras av tekniker innan vagnbok lämnas ut.

“Detta handlar enbart om säkerhet. Vi vill följa upp orsakerna till exempelvis en avåkning. Skadorna på bilen ska dokumenteras, och följas upp för att lära oss hur vi kan utveckla säkerheten och förhindra olyckor och liknande i framtiden,” avslutar Jonas Kruse. 

Komplett reglemente för Rally-SM 2025 finns att ta del av här: https://www.rallysm.se/regler/

Mer från Rally-SM: