Om en månad drar södra Sveriges största rallyfest igång: South Swedish Rally med bas i Älmhult. Både SM-status, en tävling för historiska bilar och landets enda i Nordic Rally Championship.
Det hela drar igång torsdagen den 26 maj med nyinstiftade South Swedish Rally Historic på Millebygden Arena. Kvällen avrundas med traditionell ”shake down” för de förare som vill testa sina bilar på småländsk grusväg, innan allvaret tar vid med jakt på SM-poäng.
Fredagen ägnas åt rekognosering av specialsträckorna. Detta görs i vanliga personbilar och inte fortare än gällande hastighetsbegränsningar. Antingen kontrollerar besättningen de beskrivningar arrangören har av sträckorna, eller också skriver de egna noter. Allt för största möjliga säkerhet när tempot höjs.
Först klockan 16.30 är det ceremoniell start vid Aktivitetshuset i Älmhult och 17.00 är bil med startnummer 1 redo att åka fort på första specialsträckan.
Efter 21,5 km på fredagskvällen fortsätter South Swedish Rally på lördagen med ytterligare nästan åtta mil specialsträckor.
– Delar av banan har varit med tidigare på SM-sprinten, men vi har också helt nya sträckor. De har i alla fall inte varit med i nutid, säger banchefen Fredrik ”Fritte” Johansson.
– Delar av banan har varit med tidigare på SM-sprinten, men vi har också helt nya sträckor. De har i alla fall inte varit med i nutid, säger banchefen Fredrik ”Fritte” Johansson.
Enda bekymret är att rallyfolket alltid varit sena med att skicka in sin anmälan. Vilket ska vara gjort senast den 8 maj för SM-delen, en vecka senare för SSR Historic.
I dagsläget är endast 17 ekipage anmälda till SM, åtta till Historic.
– Efter den 1 maj börjar våra utgifter för framtagning av program och annat material att ticka rejält. Har vi inte kostnadstäckning då måste vi fundera på att ställa in, säger tävlingsledare Kjell-Åke Jönsson.
Hur många anmälda behöver det vara till månadsskiftet?
– Runt 20 i Historic och 55 i vanliga SSR.
I dagsläget är endast 17 ekipage anmälda till SM, åtta till Historic.
– Efter den 1 maj börjar våra utgifter för framtagning av program och annat material att ticka rejält. Har vi inte kostnadstäckning då måste vi fundera på att ställa in, säger tävlingsledare Kjell-Åke Jönsson.
Hur många anmälda behöver det vara till månadsskiftet?
– Runt 20 i Historic och 55 i vanliga SSR.
Årets upplaga, den 46:e i ordningen, ingår också i Nordic Rally Championship (NRC). Ett mästerskap som startar med SSR och sedan följs av en deltävling i Danmark och en i Finland.
– De tävlande i SSR ingår med automatik i NRC och vill de sedan köra resterande deltävlingar behövs ingen internationell licens, fortsätter Kjell-Åke Jönsson.
Det utländska intresset har hittills sträckt sig till en del förfrågningar, inga anmälningar.
– Det vore så klart väldigt kul om några kommer! Danskarna har ju nära hit om inte annat, och de tävlar bara på asfalt där nere.
– De tävlande i SSR ingår med automatik i NRC och vill de sedan köra resterande deltävlingar behövs ingen internationell licens, fortsätter Kjell-Åke Jönsson.
Det utländska intresset har hittills sträckt sig till en del förfrågningar, inga anmälningar.
– Det vore så klart väldigt kul om några kommer! Danskarna har ju nära hit om inte annat, och de tävlar bara på asfalt där nere.
South Swedish Rally Historic hoppas kunna locka förare i gamla klassiska rallybilar. De som tar sig an den tävlingen kan sedan fortsätta fredag och lördag med SM-deltävlingen, fast då som deltagare i NRC.
– Vi erbjuder verkligen en riktig rallyweekend för de historiska bilarna! Målet är att ha ett 40-tal till start, avrundas Kjell-Åke Jönsson.
För ställa in, nej det vill han inte om han inte tvingas till det av ekonomiska skäl.
– Vi erbjuder verkligen en riktig rallyweekend för de historiska bilarna! Målet är att ha ett 40-tal till start, avrundas Kjell-Åke Jönsson.
För ställa in, nej det vill han inte om han inte tvingas till det av ekonomiska skäl.
Mer info hittar du på rallysm.se, southswedishrally.se samt SSR på Facebook.
Pressmeddelande från SSR
Arkivfoto Annemo Friberg
Arkivfoto Annemo Friberg