Svensk Bilsport storsatsar på juniorerna i Rally-SM, och gör en nysatsning för att lyfta Junior-SM under säsongerna 2025-27. Fokus ligger på att skapa förutsättningar för ett stort startfält i en stenhård tävlingsmiljö där talang, seriöst och hårt arbete i kombination med samarbete och stöd ska ge ett lyft för det viktigaste svensk rallysport har: Juniorerna.
Visionen är att skapa ett Junior-SM med stora startfält och stenhård konkurrens baserat på rimliga kostnader, enkel teknik och en kultur av samarbete vid sidan av tävlandet.
Satsningen på Junior-SM (JSM) är minst treårig, med målet att ha minst 25 startande som kör hela mästerskapet, helst redan 2025 men åtminstone 2026-2027.
Förarnas ålder i JSM är 18 år, till och med det kalenderår de fyller 24 år.
Nyckelfokus: Sportsliga och ekonomiska förutsättningar
För att säkerställa att så många som möjligt kan delta, kommer klass Standard att utgöra den enda klassen för juniorer i JSM. Standardklassen, där man tävlar med Homologerade Grupp F-bilar, är en plattform med:
– Överkomliga bilkostnader: Fler har råd att köpa eller bygga en bil, och krascha den utan att riskera att hamna i stora ekonomiska svårigheter under lång tid.
– Hanterbara driftskostnader: Det är ekonomiskt möjligt för fler att underhålla och tävla.
– Enkelhet och tillgänglighet: Bilarna kräver inte specialkunskap eller specialdelar för att tävla. De kan byggas och underhållas utan unika komponenter från specifika tillverkare.
Lockande prispengar och förmåner
För att göra mästerskapet än mer attraktivt, erbjuder Junior-SM:
– Prispengar: Storleken på prispotten beror på antalet deltagare. Vid ett fullt startfält kommer juniorerna tävla om en prispott på minst 200.000 kr.
– Utbildningar och tester: De som kör hela mästerskapet ges möjligheter att delta i gemensamma utbildningar och tester.
– Media- och PR-paket: Varje tävlande i mästerskapet får en dedikerad möjlighet att visa upp sig genom ett media- och PR-paket.
Inga hinder för juniorer att tävla i befintliga bilar
Förare som tävlar i trimmade bilar i 2WD-klassen kommer inte kunna tävla om medaljer i JSM, utan tävlar då i Rally-SM. JSM-medaljerna, och programmet med stöd för juniorer, riktas till tävlande med standardbilar.
Trimmade tvåhjulsdrivna bilar är häftiga och uppskattas av många. Men en snabb Grupp H- eller R-bil kostar idag flera hundratusen kronor, och har många dyra komponenter som kräver regelbundet underhåll för att undvika kostsamma reparationer. För att fler unga förare ska få chansen att tävla i SM redan i tidig ålder, ligger fokus i JSM framöver på den kostnadseffektiva och förhållandevis enkla standardklassen Grupp F.
En kultur av sammanhållning och konkurrens
Visionen för det ”nya” JSM bygger på tanken om samarbete och ömsesidigt erfarenhetsutbyte vid sidan om tävlingarna. Svensk Bilsport och Styrgruppen för Rally-SM strävar efter att utveckla en stark ”vi-kultur” bland juniorerna, samtidigt som stenhård konkurrens under tävlingarna uppmuntras. Denna unika kombination av sammanhållning och konkurrens kommer att öka våra juniorers styrka och konkurrenskraft på den internationella arenan.
Hans Bååth, medlem i Styrgruppen för Rally-SM, säger:
”Styrgruppens beslut baseras på det faktum att alldeles för få juniorer satsar på JSM. Vi vill skapa ett JSM där så många som möjligt får chansen att visa sin snabbhet och sin talang. För det krävs en kostnadsnivå som inte bara några få klarar av att finansiera. Efter 35 år som amatörförare och 15 års arbete inom professionell motorsport har jag sett många satsa stora pengar i hopp om att skapa resultat, bli upptäckta och etablera sig internationellt som betalda förare. Tyvärr ser inte motorsporten ut på det sättet. Det är ytterst få som kör gratis eller får betalt för att tävla. De allra flesta drar ihop varenda krona till sitt tävlande. I det perspektivet vill vi se fler som slåss om JSM-medaljerna. För att fler ska ha råd krävs lägre kostnader.
I det nya JSM kommer talang och hårt arbete att belönas, inte ekonomiska resurser. Klass Standard blir då rätt för JSM. Det går att bygga en vinnarbil för mindre än 150.000 kr. och då har du i princip en GrH-bil förutom drivlina, bromsar och fjädring för en halv miljon.
Dessa bilar möjliggör tävlande utan stora ekonomiska risker och utan dyra eller svårfunna komponenter.”
“Grupp F innebär att fler kan tävla utan ständig oro för karriär och privatekonomi. Det är bilar som gör det möjligt att tävla ofta och på så sätt få många mil i kroppen. Våra internationellt framgångsrika förare har ofta kommit via enklare bilar som folkrace och VOC.”
Uppdaterade regler och information kommer att publiceras under hösten. Men redan nu är det hög tid att fixa bil och resurser för att tävla i Junior-SM 2025.
Regler för Grupp F finns här (Klicka här!)
För mer information kontakta:
Jonas Kruse – Projektledare Rally-SM
[email protected]
070-524 09 40
Fotnot: Junior-SM avgörs idag i två klasser. Ett JSM för Standard, och ett JSM 2WD för trimmade bilar.