Herregud vad tiden går… Jag borde skrivit denna för flera månader sen, ursäkta för detta! Många hör av sig och gillar krönikan och öppenheten. Så nu blir det skärpning! Den kommer komma efter de två sista Rally-SM-deltävlingarna och efter det en gång i månaden, jag lôver!
Varför har det blivit så här? Har jag och Styrgruppen legat på latsidan? Tvärtom, vi har faktiskt gjort en hel del och vissa saker som tex. däckbeslutet har tagit oerhört mycket tid och energi.
Och kolla här vad vi gjort från det där mötet med Lars Jonsson och Sören Emmervall, en kylig morgon i Linköping våren 2023! Vi var alla överens redan då att Rally-SM behövde hjälp, och gruppen som kom dit är delvis den som senare blev Styrgruppen.
Här kommer en lista på en del av de mindre och större grejer vi har gjort:
- Hittat arrangörer till 2024 då det fattades 3 stycken
- Fått i gång tv-sändningar med allt vad det innebär inklusive finansiering och produktion
- Slutfört förhandling och uppstyrning av tracking och tidtagning
- Designat ny dörrdekal liknande WRC med ett larmnummer på
- Ändrat poängberäkningen och att alla deltävlingar ska räknas
- Tagit bort 3:e domaren och låta nästkommande tävlingsledare vara med och ”observera”
- Infört Ris- och Ros möte efter varje tävling, följt upp domarrapporten och övrigt kring tävlingen
- Tagit bort Parc Fermé för att snabba på tävlingen och få till prisutdelning när publik, media och medtävlande är kvar.
- Infört hårdare regler för fortkörning på reken för att skydda oss mot problem och olyckor med ett nytt system och gula kort
- Ändrat omstartsreglerna till mera rättvisa sådana
- Infört maxtak på startavgiften (tillsammans med arrangörerna)
- Infört Jemba/Coralbas notsystem och ny notskrivare till sommartävlingarna för lägre kostnader och större precision/förutsägbarhet samt mindre risk/beroende.
- Startat Arrangör- samt Tävlanderåd som bollplank och resurs till Styrgruppen
- Driver på om på säkerheten med flertalet punkter
- Skapat och genomfört en ny process för seedningen inför varje tävling
- Tillsatt en biträdande tävlingsledare som har hand om bestraffningar
- Starta upp Kundo, ett system för att hantera möten och inkommande frågor till Styrgruppen
- Genomfört processen med enhetsdäck
- Beslutat om en omfattande JSM satsning
- Ändrat startordning på Power Stage till de två sista deltävlingarna
- Presenterat tävlingskalender för 2025 – 2026 – 2027 i maj 2024
Jag vill kommentera några av punkterna!
Att bara få i gång Rally-SM, och processen fram till att Styrgruppen bildades, handlade mycket om att lösa akuta frågor varje dag. Jag la nog ner cirka 200 timmar, och Patrik, Micke, Hans med flera säkert nått liknande innan Styrgruppen formellt bildades i december, när jag tillträdde som projektledare för Rally-SM
Redan då börjades ett kombinerat kortsiktigt- och långsiktigt arbete att utformas. Det långsiktiga är att vi med Hans Bååth i spetsen, nu har arbetat fram ett framtidsdokument/målbild för hur Rally-SM ska se ut 2029. Detta kommer ge oss en tydlig riktning framåt!
Lite fränt är att dokumentet skickades i brevform till samtliga, ihop med en påse Ahlgrens bilar… Smart drag av Bååten, tror man läser det på ett ”annat” sätt då!
Beslut på detta kommer i slutet av augusti.
33 personer med helt olika erfarenheter inom motorsport, media, affärsutveckling och andra förbund har intervjuats av Hans och det är deras åsikter och synpunkter som ligger till grund för denna framtidsplan med 20 stora och ack så viktiga punkter.
Här har ni ett smakprov på dokumentet:
Ett axplock
Som ni ser är det en mängd frågor vi jobbat med!
- Ekonomi för tävlande, arrangörer och mästerskapet som en helhet.
- Minska kostnader och öka värdet i form av mer mediauppmärksamhet för tävlande, publik, samarbetspartners och sponsorer.
- En av nyckelfrågorna är att Rally-SM måste bli mera kommersiellt!
- Även inflationen av SM-tecken ska ses, över då det är viktigt att statusen kommer upp på en SM-medalj.
Säkerheten
Säkerheten är det viktigaste vi har, och den står högst upp på vår lista i Styrgruppen. Det har tagit mycket kraft och tid för att förbättra den, men det är svårt att ta sig fram i byråkrati och snåriga regler.
Nu har vi äntligen lyckats få i gång ett arbete till de två sista deltävlingarna tillsammans med några domare och ansvariga inom SBF. Några saker vi kommer jobba med där är publiksäkerheten, en ny domarrapport som ska följas upp på riktigt och få högre status, incidentrapporter ska skrivas och skickas vidare till ansvariga, bilar som bryter på en tävling ska dokumenteras för att öka kännedomen om skador, få underlag till att förebygga incidenter, prova att integrera det säkerhetssystem som används i EM och VM, med mera.
Det är ett jättearbete, men säkerheten är som sagt det viktigaste vi har att jobba med!
Parallellt med detta har en ny säkerhetsgrupp startats upp. Vi har haft ett möte. Jag känner mig positiv efter mötet! Mer om detta i nästa krönika.
Enhetsdäcken
Enhetsdäcken har varit en riktigt berg- och dalbana känslomässigt! Vi har verkligen gjort ett grundligt och gediget arbete, vi har vänt och vridit på frågan både en och två och tio gånger, förhandlat med alla leverantörer och haft många möten med både dem och andra på så väl Sverige- som Europa-chefsnivåer.
Vetskapen om de negativa sidorna har gjort det extra känslomässigt, för det är inte bara företag som kan få det svårt med däckförsäljningen och ekipage som kanske inte kan köra SM som gör beslutet jobbigt, jävligt jobbigt, utan det är också människor som vi känner, träffar och tycker om som det handlar om. Så tro inget annat än att vi allihop verkligen har tagit frågan på djupaste allvar!
Vi hade från början bestämt att priset till er tävlande var viktigast. Olika varianter av anbud kom in, vilka vi alltid räknade om till rena däckpriser. Det hade varit enkelt att få 1.5 miljoner till SBF och ett hyggligt däckpris till alla tävlande. Men så gjorde vi inte! Till slut satte vi i Styrgruppen ner fötterna och sa vad vi ville ha:
– 2500: – för ett sommardäck och 3500: – för ett vinterdäck (vilket var Tävlanderådets förslag på priser för att enhetsdäck skulle vara intressant)
– 500 000: – i prispengar
– 110 fria däck
Då fick vi bara ett svar…Hankook sa ja, och lade dessutom till att vi får 10 Euro / sålt däck för att utveckla mästerskapet. Ett historiskt fantastiskt erbjudande!!
Sedan tidigare visste vi att de tävlande var skeptiska till enhetsdäck, så erbjudandet från Hankook skickades ut, helt öppet, via Tävlanderådet. Det gick till tävlande och team som kör, har kört och ska köra SM, och 70 svar kom in. Det var en knapp majoritet för ett ja till förslaget, vilket gjorde att vi tog beslut att genomföra enhetsdäck till 2025. Vilket vi inte hade gjort om vi hade fått ett övervägande nej.
De som svarade nej var de som idag har ett däckavtal med någon av leverantörerna, flera av dessa skrev dock att de höll med om att de svarade för egen del. Men såg samtidigt att enhetsdäck skapar större rättvisa och på totalen innebär lägre priser. Vi bedömer att avtalet minskar de totala däckkostnaderna i SM med 2-3 miljoner, samt tillför ett ytterligare värde på över 700.000kr
Frågan om maxpris är med jämna mellanrum uppe i sociala medier. Egentligen var ju detta just ett förslag på maxpris men bara en leverantör kunde tillgodose oss med dessa priser. Återigen, alla leverantörer är tillfrågade med samma förutsättningar och har fått lämna anbud!
JSM
Ett område som stört oss mycket är det undanskymda juniormästerskapet. Juniorerna är ju det viktigaste vi har och vi måste få fler att visa upp sin talang i tidig ålder. Nu har vi tagit beslut att satsa på Grupp F i JSM ihop med att de får 200 000: – av prispengarna från Hankook. (beroende på antalet startande). Några av er har hört av sig, och en av synpunkterna är att vi har dålig framförhållning. Det är inte vår avsikt, och just i detta fall så föll det på plats i och med enhetsdäcken.
Vi lyssnar på er och de påstötningar ni gjort till oss. Det har handlat om kort framförhållning att inte låta 2 WD få köra om JSM-guld 2025. Vi har ändrat oss. Vi tog ett förhastat beslut. Det blir medaljutdelning i JSM 2WD även nästa säsong!
Vi har också beslutat att 2025 är sista året för JSM i 2WD.
Långsiktigt är vår målsättning att begränsa antalet SM-tecken för att höja dess status. 2022 delades 15 stycken SM-guldmedaljer i rally.
En kommentar på kommentarerna
Det ju förstås mycket åsikter och synpunkter om de beslut vi tar, små som stora. Det ska så vara, men på rätt nivå. Precis som jag skrivit om tidigare, och jag tycker att det är bra och uppskattar det.
Tillsammans driver vi Rally-SM framåt!
Det ska vara åsikter, frågor och funderingar för och emot besluten. Olika åsikter driver fram bra beslut! Det rings och mailas. Det skickas meddelande på sms och Messenger. Det kommenteras på sociala medier. Det ställs frågor och man får en klapp på axel när vi ses någonstans. Ni är väldigt många som tycker och framför bra och konstruktiva saker.
Men det finns också några som faktiskt mest bara klagar och gnäller, ifrågasätter utan att ta reda på fakta och dessutom ibland inte ens är insatta och aktiva inom motorsport. Är emot alla beslut oavsett, är sarkastiska och skickar personliga meddelande till mig om allt och inget… Hoppas de har samma driv att sköta sitt eget och sina egna team…
Kundo
Kundo är ett system som finns inom SBF för att svara på frågor till SBF. Jag har nämnt detta i tidigare krönika att vi ska utveckla ett sådant system. Vi började men det visade sig att det fanns ju redan i SBF. Nu snart kan ni följa våra möten, protokoll och beslutsprocesser. Förstås också skriva in med frågor och övrigt som berör Rally-SM. Vi har nu tagit tag i detta igen vilket är superviktigt för oss alla!
Tröghet
Det är en ”trög” organisation vi har inom SBF, och personligen tycker jag att allt tar lång tid. Det är många människor som jobbar ideellt med många stora frågor och att orka/hinna med detta är inte rimligt. Vi bör få in många fler frågor internt, och jobba med dem på ”dagtid” för att snabba på processen och ta tag och slutföra viktiga frågor! Risken är att ryggsäcken annars växer ännu mer.
Ny ordförande till tävlande rådet sökes!
Tävlanderådet söker ny ordförande efter att Mikael Johansson hoppat av på grund av personliga skäl. Han har gjort ett fantastiskt jobb med noggrannhet och passion, och kommer förhoppningsvis tillbaka när tiden finns igen!
På tal om Tävlanderådet så består det av följande aktiva:
Jonas Åkesson, Kristian Johansson, Madicken Swardh, Oskar Sundell, Bo Holmstrand, Jessica Larsson och Jan Johansson.
Avhopp i kalendern på grund av ekonomi
Kopplat till de långsiktiga målen, detta är ju ett bevis på att vi måste lyfta det kommersiella i Rally-SM. En tråkig nyhet är att Tierp har hoppat av som SM-arrangör, hastigt och väldigt synd.
Det ligger ekonomiska orsaker bakom, och inget annat. Det verkar vara stora skillnader på hur ett SM-rally går ekonomiskt, och jag kan konstatera efter att sett olika resultat från arrangörerna att externa pengar måste komma in. Förstås svårt att ha tid med även detta jobb för en hårt jobbande arrangör, men många gånger är det här vinsten ligger.
Jag/vi måste hjälpa till här med att få in pengar från partners och kommuner. En presentation är på gång om vad Rally-SM är värt, och hur vi påverkar miljön. Förstås också varför man ska stötta SM. Gör vi detta tillsammans med arrangörerna kan vi (SBF) få en liten del av extra intäkterna, men förstås är det viktigast att ekonomin för arrangörerna går ihop. Vi ska jobba med att få in fler partners till mästerskapet.
Gällande Tierps avhopp så tittar vi förstås på en ersättningstävling. Det kan vara EM-tävlingen! Ni vet ju att Glenn Olsson hoppade av tävlingen förra veckan, en riktig bomb, men dialogen fortsätter ändå. Men självklart kommer det ta lite längre tid nu. Upplägget skulle kunna vara att SM-rallyt åker efter EM-fältet och åker sträckorna en gång, alltså halva tävlingen. Samma startavgift, men det blir dyrare än en SM-tävling ändå eftersom det är fler dagar. Vi jobbar med frågan och kommunicerar ut mer info så snart vi vet mer!
Är det värt det..?
Sammanfattningsvis så funderar jag bland på om allt arbete vi gör är värt baksidan med det negativt som faktiskt också kommer som ett brev på posten… Men efter att sammanfattat vad vi gjort och de övervägande positiva reaktionerna från er alla så tycker jag att glaset är halvfullt, hoppas ni ser det så också?!
Som jag skrev innan: Tveka aldrig på att höra av er med åsikter, synpunkter och frågor. Men vi ska hålla det på en vettig nivå, och ha respekt för varandra även om vi inte tycker likadant!
Väldigt kul att flertalet juniorer, och även föräldrar, har hört av sig om vårt juniorprogram, och nu är intresserade att tävla 2025.
Vi ser också fram mot Linköping nu med ca 85 startande i SM, och ihop med en supportklass blir det totalt ett hundratal startande. Förvänta er en teknisk, varierande tävling. Med de klassiska östgötska stenarna i kanterna, snabbt, krokigt och allt det och lite till på Prästtomta.
För övrigt gillar jag inte Prästtomta 😉, tappade bakhjulet där när jag ”bara” skulle i mål och ta ytterligare ett SM-guld… Dret! Hoppas inte det händer någon nu, flertalet har ju faktiskt chansen att säkra guldet redan här i denna nästa sista deltävling.
Tack för att ni läser detta!
Vi hörs igen efter Linköping!
Med Vänlig Hälsning, Jonas Kruse