”Serpentinvägen” ned för Husomberget är en klassiker i LBC-Ruschen. Nu som Rally Lima är den specialsträcka 6 och power stage.
Förra året var PG Andersson snabbast. Då mätte sträckan 2,2 mil och inledde LBC-Ruschen. Den här gången startar den på samma ställe som SS1, från Limedsforsen och öster ut över Hisåsvägen och runt i krokar ner mot Husom. Något längre, 2,64 mil.
– Vi har bott här sedan 1998 och under de åren har sträckan varit med i alla fall, säger Gunnar Lundgren i den före detta skolan, ett stenkast från de två högerkurvorna precis innan målgång.
Några få gånger har serpentinvägen körts åt motsatt håll, milen upp till Husomberget.
– En gång var det en V4 som vippa så snart föraren fick i tvåans växel. Kom väl 20 meter innan han hamnade i diket, fortsätter Lundgren.
Men nu är det länge sedan sträckan gick uppför. Dagens däck sliter helt enkelt för mycket på underlaget. Utför är skonsammare mot istäcket.
Det är gott om ekvidistanser från mål och upp till Husomberget. Ekvidistansen är strecken på kartan som visar höjdskillnaden, och mellan varje linje är det fem meter. Alltså runt 75 meter på bara några hundra meter. För att underlätta för publiken – snövallarna kommer att vara höga! – har klubben tryckt skoterspår upp på höjden. Ett rejält motionspass för den som önskar gå upp till det kurvigaste partiet.
I år avslutas Rally Lima med serpentinvägen, som power stage. Det betyder att snabbaste ekipage i varje klass får fem extra SM-poäng, tvåan fyra och så vidare, vilket gör att farten vrids upp ytterligare.
För att kunna rymma all publik som väntas är varje ledig fläck runt målet upplogad. För det är många förare genom året som skottat där uppe. Ett snöskottande åskådarna gärna tar del av.
– Sträckan har skördat många offer! Förra året åkte Fredric Nordh, Albins pappa, av i en 99:a turbo, säger Lundgren.
Fru Christin Lundgren, administrativ chef för rallyt, vet att det även finns andra kvalitéer runt serpentinvägen:
– Vi brukar plocka hjortron där uppe!
Bildtext ovan; Husomvägen är det officiella namnet på ”serpentinvägen” upp för berget. I Rally Lima får de snabbaste förarna extra SM-poäng på sin väg ner för svängarna. Foto: Annemo Friberg
Pressmeddelande från Lima MS
Allra första LBC-Ruschen 1976 vann Skepptuna-föraren Erkki Temmes i en potent Saab V4:a. Gunnar Lundgren har gjort en egen minnestavla av händelsen. Foto: Annemo Friberg
I år väntas om möjligt mer publik än någonsin till ”serpentinvägen”, avslutningssträckan som ger extra SM-poäng till de snabbaste. Varenda ledig yta är plogad för parkering. Hemmaåkaren Andreas Levin strax innan målgång på sträckan 2020, då han vann klassen och var sjua totalt med sin tvåhjulsdrivna Nissan Sunny. Foto: Annemo Friberg.
Husomvägen är en klassiker som skördat många offer genom åren. Foto: Privat
Rally-SM
4 februari, Rally Lima, Lima MS
18 – 20 maj, South Swedish Rally, SSR
16 – 17 juni, Skilling 500, Skillingaryds MK
18 – 19 augusti, Snapphanerallyt, Hässleholms MK
8 – 9 september, Rally Arvika, MK Team Westom
Rally-SM Asfaltsprint
16 april, Bil Månsson Rally Sprint, SMK Hörby
13 maj, Rollsbo City Race, Älvbygdens MK
27 maj, Asfaltsknixen, Gullabo RC
1 juli, Sturupsprinten, Svedala MK
5 augusti, EMC-sprinten, Enköpings MK
Rally-SM Grussprint
29 april, Timmerhultsprinten, Laholms MK
3 juni, Hovdalasprinten, Hässleholms MK
29 juli, Mästarmötet, Älmhults MK
26 augusti, Hårdingen, Vara MK
23 september, Dackefejden Grus Sprint, Wäxjö MS
Biljettpris – se Rally-SM 2023 live via Rally Live och vår playkanal på rallysm.se
Samtliga sändningar 695 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM 395 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM Asfaltsprint 395 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM Grussprint 395 kronor
Biljett för enskild tävling 99 kronor
Där det produceras tv ingår denna sändning i respektive biljett
Beställ här
Biljetten går att betala med kort eller swish