Målmedvetet partnerarbete gav positivt resultat för Rally Nyköping

28 oktober, 2024

I mitten av maj var Rally Nyköping tillbaka som deltävling i Rally-SM. Arrangerande SMK Nyköping bjöd inte bara på en spännande tävling på fantastiska sörmländska vägar, utan med ett gediget arbete med partners och publikplatser gör klubben ett starkt ekonomiskt resultat på sin SM-tävling.

– Vi hade ett bra upplägg med olika nivåer på partnerskap, som gjorde det smidigt att sälja in till samarbetspartners. Sen hade vi också ett lyckat upplägg med publikplatser med entréer, säger Hampus Juteryd, tävlingsledare för Rally Nyköping.

Totalt hade Rally Nyköping 44 partners på olika nivåer. För de som var huvud- och guldpartners ingick även en VIP-upplevelse där man körde ut dom med buss till sträckor där det även fanns mat och dryck.

– Alla partners var supernöjda med upplevelsen. Sen finns det alltid saker att slipa på för att det ska bli ännu bättre i framtiden, fortsätter Hampus. Det som var lite roligt var att de som klev in som guldpartners, Sandbäckens Rör och Trisec Energi, inte vart med innan. 

En av faktorerna som bidrog till det positiva resultatet var att hitta samarbeten som inte bara genererade rena pengar. SMK Nyköping bytte till sig varor och tjänster, i utbyte mot exponering, som man annars hade behövt köpa in. Bland annat bidrog Systrarna Brådhés med mat till samtliga funktionärer.

– Vi fick hjälp med en stor del av återställningskostnaderna på vägarna. Man behöver inte alltid gapa efter pengar, utan det går ofta att få hjälp med sånt som grus, vägsalt och hyvling.

SMK Nyköping hade även ett nära samarbete med Nyköpings kommun, som bland annat möjliggjorde att ha rallyts invigning på torget i Nyköping inför storpublik.

– Stöttningen från kommunen gjorde att vi kunde vara på torget, och jag är övertygad om att det gjorde att rallyintresset i Nyköping ökade och också gav publikintäkter. Vi fick också stor exponering i tidningar, radio och tv om att rallyt skulle komma till torget. Med hjälp av Lambertsson fick vi till en bra ramp där vi också kunde exponera våra övriga partners, säger Hampus.

Rally Nyköping jobbade också aktivt med arrangerade publikplatser, som genererade både intäkter och ytterligare funktionärshjälp.

– Vi försökte styra publiken till publikplatser på nästan alla sträckor. Vi gjorde en markering i programmet att det fanns publikplats med kiosk, parkering och sånt. Sen tog vi hjälp av lokala föreningar som skötte parkeringarna och tog betalt av dom som inte hade program. Vi delade på intäkterna med föreningarna. På så sätt fick vi in funktionärer som annars inte skulle vart med.

Tack vare sitt starka resultat har SMK Nyköping valt att gå in och stötta Rally-SM ekonomiskt, för att tillsammans med de lokala företagen Nyköpings Bygg & Kakel samt Sörmlands Gräv & Transport göra att sammandraget efter tävlingen kunde läggas upp fritt på Youtube.

– Vi har kunnat vara med och stötta med medel till produktionen av SM-Magasinet utan att det haft en större inverkan på vårt resultat. Vi har gjort det för att lyfta rallysporten, lyfta Rally-SM och göra mästerskapet till en så bra produkt som möjligt. Det gjorde också att vi kunde exponera våra partners ytterligare, avslutar Hampus Juteryd.

Mer från Rally-SM: