Kruses Krönika #4

15 oktober, 2024

Det tog slut… 

Säsongen avgjordes i Trollhättan, där framför allt en fantastisk kamp i tvåhjulsdrivet utspelade sig! En förare låg nia inför en sträcka, men efter en grym tid på nästa sträcka var han plötsligt på pallen. Vilken spännande fight! 

Förarna i tvåhjulsdrivet förtjänar mer uppmärksamhet än vad de ibland får, tycker jag. Det är 10–15 förare som realistiskt sett kan vinna. Det är en viktig klass med runt 50 startande varje tävling – och inte bara bilar med snabba förare och co-drivers, utan de bidrar också mycket ekonomiskt till arrangörerna.

Nu går det många rykten om förare som är på väg in i klassen. Flodin avslöjade att han kommer tillbaka, dessutom med en riktigt häftig bil, har jag hört… Lägg därtill att PG och Hallberg kanske blir kvar, och någon från Nat. 4 WD ryktas också vara på väg in. Och kanske ännu fler? Klassen blir bara vassare!

Vårt arbete i Styrgruppen har pausats tillfälligt, då vi nu jobbar på vårt framtidsdokument tillsammans med styrelsen, som jag nämnt tidigare. Vi hade ett fysiskt möte förra veckan och nu vill alla framåt, och det snabbt. Mötet var öppet och kreativt.

Själv har jag försökt ta det lite lugnare. Luften gick ur mig lite efter Trollhättan, och jag har dessutom fått tillbaka ”strålningströttheten” efter att ha jobbat för mycket och haft för långa dagar på sistone. Tröttheten är en vanlig biverkning efter strålbehandling, som jag genomgick för två år sedan. Det är inget större problem, men jag måste börja planera dagarna bättre så de inte blir för långa, få upp konditionen och förhoppningsvis tappa de där 10 kilona…

Det är många frågor kring däcken just nu, vilket jag förstår. Många vill kolla priser för att planera sin budget inför nästa år, vilket känns positivt. Vi har haft möten med Europacheferna, och det är bara några få detaljer i kontraktet som diskuteras. Jag vet att vi, tillsammans med Hankook, måste få ut informationen till er, helst igår. Med lite tur kommer det besked i veckan. Allt ser bra ut med testerna och produktionen av däcken. Sommardäcken kan till och med vara redo för test redan nu. Vi får se vad veckan ger!

Jag får också många frågor om vi ska slå ihop Nat. 4 WD och Int. 4 WD. Det kommer INTE ske till nästa säsong/2025. Hur det blir i framtiden får vi diskutera längre fram tillsammans med Tävlanderådet och er som kör i klasserna.

Arbetet med att driva Rally-SM tar tid, och tyvärr har det inneburit att andra beslut har fördröjts. Vi har ännu inte beslutat om tid- och trackingpartner för de kommande tre åren, vilket är olyckligt. Men vi närmar oss, och avslutande möten med aktuella leverantörer är på gång. Vi provade också ett nytt trackingsystem i Trollhättan, och allt utvärderas inför beslut.

Vi ska även utvärdera vilket notsystem/notskrivare vi ska använda under 2025–2027. Det är ni tävlande som får bestämma det genom en förfrågan från Tävlanderådet.

I Styrgruppen har vi också tagit fram ett förslag på prispengarnas fördelning, som ska remissas och sedan publiceras så snart det är klart. Jag har personligen tänkt om när det gäller de 110 fria däcken i avtalet med Hankook. Ursprungligen var tanken att stimulera en cup, men jag tycker nu att det är bättre att låta andra däcktillverkare fortsätta arbeta med sina cuper och sälja däck. Vi bör fokusera på SM och lägga de fria däcken där. Får se om jag får med mig Styrgruppen på detta. 😉

Så, 110 fria däck och 500 000 kr i prispengar till Rally-SM, tillsammans med historiskt låga däckpriser. 2 500 kr för sommardäck och 3 500 kr för vinterdäck (exklusive moms). Förhoppningsvis lockar det fler förare att köra Rally-SM.

Vi har också fått positiva signaler från flera av våra motorsportleverantörer om att intresset från juniorer har ökat inför nästa säsong. Som ni vet kommer vi satsa på Junior-SM i Gr.F, och de kan få upp till 200 000 kr i prispengar beroende på antalet startande i klassen. Ännu mer är på gång för juniorerna, som t.ex. mediapaket, tester och coachning. Vi tittar också på möjligheten att ge starthjälp till Boden på något sätt.

Digitala program, fortsatt utveckling av säkerheten och JSM-paket för att stötta juniorer är fler punkter vi måste jobba med så snart som möjligt.

Jag och SSR har varit i Olofström och presenterat vad Rally-SM är värt för en kommun, och vad vi kan erbjuda tillsammans med arrangören. Vi visade också hur vi påverkar miljön, vilket är viktigt. Som i de flesta evenemang är det publiken som har den största miljöpåverkan. Vi ska fortsätta arbeta med miljöfrågan och visa att vi inte är några miljöbovar, som många kanske tror.

Vi har också en bra dialog med Trafikverket om kulturvägar, och möten väntar. Det är viktigt att vi får en enhetlig bedömning för alla arrangörer och att sunt förnuft råder. Finns ett kulturobjekt 20 meter in i skogen, kanske vi kan få köra på vägen. Men står något vid vägkanten som vi inte kan skydda, är det en annan sak.

Det finns flera exempel på hur vi bidrar till att bevara faunan, men vi måste bli bättre på att visa och bevisa det.

Det är arrangörsmöte hela nästa helg med nästa års klubbar. Från fredag ska vi i Rallyutskottet och Styrgruppen se över och förbättra vårt samarbete. Förhoppningsvis tar vi många beslut då i frågor som vi förberett. Sedan fortsätter vi med arrangörer, domare och teknikpersonal hela vägen till söndag. Fokus på säkerhet då!

Ha det mysigt i höstmörkret…

Mer från Rally-SM: