Svensk Bilsport har tecknat avtal med den sydkoreanska däcktillverkaren Hankook för leverans av enhetsdäck till Rally-SM säsongerna 2025 till och med 2027.
Samarbetet sammanfaller med ett annat stort internationellt avtal för Hankook, med en specifik produktportfölj som är framtagen för att möta de utmaningar som ställs på däcken inom rally. Dessa däck kommer även att användas under Rally SM.
En åtgärd för att hantera skenande däckpriser
Syftet med ett enhetsdäck i Rally-SM är främst att sänka däckpriserna och på så sätt förbättra ekonomin för de tävlande. Däckpriserna har de senaste åren varit en het diskussionsfråga då priserna skjutit i höjden, vilket har gjort det svårare för de tävlande att finansiera sitt deltagande.
Stärkt konkurrens för högre sportslig rättvisa och status
Enhetsdäck innebär att alla har tillgång till exakt samma däckspecifikationer och betalar samma pris. Detta stärker konkurrensen och mästerskapets sportsliga status.
Prispengar i Rally-SM för första gången på många år
Samarbetet med Hankook innebär att Rally-SM för första gången på många år kommer att kunna dela ut prispengar till de tävlande.
Grundligt arbete av Styrgruppen för Rally-SM
Arbetet med införandet av enhetsdäck i Rally-SM till 2025 har genomförts grundligt av Styrgruppen för Rally-SM under våren. Samtliga aktuella däckleverantörer på den svenska marknaden har haft möjlighet att lämna anbud och matcha priserna.
Stort engagemang bland de tävlande
De tävlande i Rally-SM har haft möjlighet att påverka beslutet genom det nybildade tävlanderådet, som låtit SM-förarna granska förslaget transparent och framföra sina frågor. 70 tävlande inkom med svar, vilket visar på stort engagemang då startfältet i snitt består av 80 tävlande per tävling. En viktig fråga bland de tävlande har varit den sportsliga rättvisan.
Hankook har via avtalet försäkrat att samtliga förare kommer att ha exakt samma förutsättningar. En annan fråga har varit om däcken är konkurrenskraftiga. Hankook garanterar att de däck som levereras är av exakt samma specifikation som de som används internationellt.
– Vi har sett att vårt vinterdäck håller hög prestanda, och faktiskt är snabbare på vissa underlag än konkurrenterna. Vi har framför allt fokuserat på hållbarhet. Extra roligt är att däcken dubbas här i Sverige, säger Emil Engelbrekt från Hankook Sverige.
Sommardäcken testas just nu för fullt runt om i Europa.
– Allt ser mycket positivt ut även där. Vi jobbar med samma parametrar för sommardäcken: hållbarhet i kombination med prestanda och det har gett ett mycket bra resultat. Vi kommer givetvis även att finnas med och ha service på tävlingarna, fortsätter Emil Engelbrekt.
Ett långsiktigt samarbete
Svensk Bilsport kommer att arbeta aktivt tillsammans med Hankook under avtalsperioden för att utveckla mästerskapet både sportsligt och kommersiellt, och samtidigt ge Hankook bästa förutsättningar att marknadsföra sig gentemot Rally-SM:s publik.
Anna Nordkvist, Generalsekreterare för Svensk Bilsport, säger:
”Vi är mycket glada att kunna presentera Hankook som däckleverantör och partner till Svensk Bilsports Rally-SM för kommande säsonger. Svensk Bilsport och Hankook har en lång relation, och jag är exalterad över att nu kunna fördjupa samarbetet i Rally-SM. Vi har gjort detta med de tävlande i fokus och tror att detta ska bli ett lyft för alla berörda inom mästerskapet. Att en global marknadsledare som Hankook väljer att satsa på Rally-SM bevisar styrkan i vårt mästerskap.”
Manfred Sandbichler, Motorsportsdirektör, Hankook Europa, säger:
”Jag är mycket glad över att Hankook blir partner till Rally SM, och att vi nu kan rivstarta inom motorsporten i Sverige. Ett land som har en lång och framgångsrik historia inom rally.”
Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM och ordförande i Stygruppen, avslutar:
”Detta är ett av många grepp vi tar på Rally-SM för att lyfta mästerskapet. Vi har redan idag ett av världens starkaste nationella mästerskap, men det finns oerhört mycket kvar att göra. Vi måste skapa ekonomiska förutsättningar för tävlande och arrangörer. Det gör vi bland annat genom att knyta till oss partners. Men arbetet stannar inte där, vi arbetar intensivt inom många andra områden också. Alla med samma mål: att utveckla Rally-SM och svensk rallysport.”