Adam Backström: ”Måste tagga ner lite”

19 april, 2024

Adam Backström från Ludvika är känd för att köra på bredsladd i sin klassiska Volvo PV. I år gör publikfavoriten Backström en satsning på Rally-SM tillsammans med Rallyteam Racepart Sweden i en BMW Compact i 2WD-klassen. Säsongen har börjat haltande för Adam, som har ambitioner att kriga högre upp i resultatlistan under grussäsongen.

– Vintern har inte vart någon succé. Vi hade krångel med bilen från första tävlingen. I Hudiksvall tappade vi bakaxelklumpen och i Sandviken hade vi servoproblem. Så det har vart en massa bekymmer, säger Adam.

Med en bruten tävling i Hälsingerallyt och en 25:e plats i klassen i Vinterpokalen är det en blygsam 39:e plats i SM-tabellen just nu för Backström, som trots servoproblemen i Sandviken finns med på otaliga Youtube-filmer med BMW:n på bredsladd.

– Vi har nog haft farten, i alla fall någorlunda. Men jag överkör något så in i bomben. Jag måste tagga ner lite, fortsätter Adam.

Men ärligt talat Adam, ska du verkligen tagga ner?

– Det är bättre att behöva tagga ner än upp. Det är inga som helst problem att sladda med BMW:n. Vi behöver få till den lite bättre, den är lite mer ”sladdig” än vad jag vill.

Kan en bil vara för ”sladdig” för Adam Backström?

– Jag kör ju som jag gör. Men jag vill ju ändå åka fort. Så då måste jag tänka om lite.

Nu väntar fyra grustävlingar i årets SM, och efter två problemfyllda tävlingar i vinter så längtar Adam till barmarkspremiären i Nyköping.

– Grus passar oss bättre, med tanke på hur hårt jag åker. Jag ser fram mot att få prova denna bilen på grus, jag har inte gjort något riktigt test med den än. Detta blir lite av ett utvecklingsår, speciellt när vi startat så skröpligt. Vi siktar på att ta oss igenom tävlingarna och ska försöka visa framfötterna och ta någon placering i topp 10.

Rally Nyköping med sina erkänt tuffa vägar är ingen nyhet för Backström, som har tidigare erfarenheter från Sörmland.

– Jag har åkt lite PV i Nyköping tidigare. Ett år läste Erik Brodin mig av vägen, vi åkte av i en hårnål höger.

Vad hände?



– Jag tycker han läste mig av vägen. Men du får kanske fråga Brodin om hans version, säger Adam med ett slugt leende.

Adam tillhör i år Rallyteam Racepart Sweden, ett tvåbilsteam från Ludvika där teamchefen Roger Eriksson också kör SM i sin VW Golf. Det är en satsning som Backström är tacksam att få vara en del av.

– Detta är det roligaste som hänt. Vi har allting här hemma i Ludvika. Vi har mitt gamla gäng som kommer bra ihop med det nya och teamchefen. Vi har riktigt roligt och jag är glad att dom vill hjälpa mig och att jag får den här möjligheten. Det är grymt!

Avslutningsvis måste vi fråga, blir det någon mer körning i din PV?

– Jodå, det kommer bli några inhop i min gamla PV. Många frågar hur det går med vårt nybygga, men det är satt på paus nu när vi kör SM. Det tar all tid och ekonomi för tillfället.

När vi ska tacka för intervjun och avsluta tillägger Adam:

– Du måste ringa och intervjua Erik Brodin. Det är bannemig ett krav jag har för att vara med på det här.

Eftersom denna text nu är publicerad kommer vi i en framtida text givetvis även prata med Erik Brodin från Sandviken, som i Rally Nyköping gör comeback i 2WD-klassen i SM efter att ha vart borta från SM i flera år. Senast Rally-SM körde i Nyköping var faktiskt Brodin i ledning i klassen innan han fick tekniska problem.

Mer från Rally-SM: