Nu står det klart att AD kliver in och tar huvudsponsorskapet till Rally-SM under en treårsperiod med start 2021 och det i ett SM som får en helt ny karaktär under nästkommande år.
Säsongen 2021 blir året då Rally-SM växer från ett mästerskap till tre, med traditionella SM, sprintmästerskap och ett asfalts-SM.
– Att gå in i Rally-SM som huvudsponsor är ett stort åtagande. Vi hade inte gjort det om vi inte trott på arrangörerna eller på de förändringar som just nu sker i Rally- SM. Av de 16 orter som Rally-SM arrangeras i har vi butik och verkstad på 13 av orterna vilket gör att vi kan ha lokal närvaro vid arrangemanget, säger Fredrik Bjerngren, försäljnings- och marknadschef AD Sverige AB.
– Vår huvudverksamhet är att sälja reservdelar, driva butiker och verkstäder. Vi vet att vår målgrupp bland annat finns inom motorsporten och tillsammans med Rally-SM når vi ut helt rätt med vårt varumärke, menar Fredrik Bjerngren. Svenska RallyMästerskapens vd, Anders Martinsson, är nöjd att AD Butik & Verkstad går in som huvudsponsor för mästerskapen och berättar mer om hur tanken med sprintmästerskap i Rally-SM väcktes.
– Det här är ett koncept som jag funderat på länge. Jag har varit med några år nu i rallyvärlden och noterat att det finns många duktiga förare runtom i landet som blivit mer av specialister och som då inte har prioriterat att köra den traditionella SM-serien.
– Rallysporten vill gärna se nya stora stjärnor från Sverige och då måste dessa ges utrymme att få en bakgrund och ett kunnande för att möta konkurrensen i andra länder. Och det kan vi bara göra genom att lyfta den formen av tävlande som sprint och asfaltstävlingar är, till SM-nivå. Det är också ett mästerskap för tävlande som kanske har en annan ekonomisk portfölj, säger Anders Martinsson.