På söndag avgörs vem som blir mästare på asfalt när Kristianstad MK står som värd för finaltävlingen som avgörs på gamla A3 området i Norra Åsum, strax utanför Kristianstad. Vi har tagit pulsen på några förare…
Startnummer 5 i standardklassen hittar vi Karl-Johan och Lars Ingesson från SMK Hörby. Inför söndagens tävling ligger de på sjätte plats i klassen och kan, med mycket tur, ta en medaljplats i mästerskapet. C-föraren, som blev trea i premiärtävlingen i Hässleholm, har vi fått en pratstund med…
Hur har du laddat upp inför finaltävlingen i Rally-SM Asfaltsprint?
– Jag har inte gjort något särskilt förutom de pågående förberedelserna av att få bilen fullt i ordning. Då bilen fortfarande är lite av ett nybygge har vi haft ett par tekniska ”barnsjukdomar” de senaste tävlingarna. Men vi hoppas att vår tur vänder inför helgen och vi kan åka på som vi gjorde i Hässleholms asfaltstävling. Under ett provåk i veckan upptäckte vi dock ett fel som vi skulle ha fixat, att det var ett onormalt stort glapp från kardanen till drivaxlarna. En ny bakaxelklump beställdes direkt för att inte riskera att något slås sönder. Detta bör vi få under torsdagen, så förhoppningsvis är allt löst inför söndagens tävling, berättar Kalle Ingesson.
Kan du berätta om din tävlingsbil?
– Tävlingsbilen jag kör är en BMW E46 320i som är byggd enligt Grupp F reglementet. Bilen byggdes av mig och farsan under coronaåret 2021 då väldigt få tävlingar kunde arrangeras, så då passade vi på med bygget. Vi kände att det var ett bra steg från VOC, främst syftat på de SM-serier vi kan köra som skulle ge goda erfarenheter på både grus och asfalt. Sedan bygget blev klart har vi kört åtta tävlingar med bilen med varierat resultat. Framöver gäller det bara att bilen ska hålla medan jag lär mig att köra den på rätt sätt, då den kräver en liten annan körstil jämfört med Volvon.
Hur är det att köra på asfaltsunderlag?
– Det speciella med asfalt som underlag är att bemästra och framför allt utnyttja det grepp man får av däcken ihop med asfalts setup. Det är en annan körstil än vad man är van vid på grus med en betydligt mjukare körning. Men jag tvekar inte på att ifall man tävlar mest på asfalt kan man ta med sig en del till grustävlingar, och tvärtom. Det är bland annat därför vi väljer att tävla på båda underlagen.
Ert mål på söndag?
– Målet med söndagens tävling är att fortsätta lära känna bilen på asfalt då detta trots allt blir andra tävlingen med bilen på underlaget. Sen vill jag dessutom fortsätta som vi körde i början utav året i Hässleholm där vi var med i den tajta topp-tre-striden. Vi ska därför försöka vara med från start med bra tider. Det blir svårt. Men vi ska göra vad vi kan, hälsar Kalle Ingesson från SMK Hörby.
För poängtabell inför söndagen, se fliken ”poängtabell” under rallysm.se
Foto: FotoNiclas
Rally-SM Asfaltsprint
1 maj, Hässleholms GP
14 maj, Uddevalla City Race
18 juni, Seffle City Motor Challenge
24 juli, Rally Kristianstad
Biljettpris – vi sänder live
Samtliga sändningar under 2022, biljett gäller 1 januari – 31 december, 595 kronor.
Alla tävlingar i Rally-SM 295 kronor.
Alla tävlingar i Rally-SM Asfaltsprint 295 kronor.
Alla tävlingar i Rally-SM Grussprint 295 kronor.
Biljett för enstaka tävling 99 kronor.
Där det produceras tv ingår denna sändning i respektive biljett.
Beställ här
Biljetten går att betala med kort eller swish
Samtliga 2021:års sändningar finns under playkanalen på rallysm.se utan kostnad