På söndag drar Rally-SM Asfaltsprint igång. Premiärtävlingen är Hässleholm. Vi har tagit pulsen på några rallyförare…
Hur har du laddat upp inför premiären?
– Min uppladdning inför SM i Hässleholm har inneburit en hel del sena kvällar i garaget för att se till att allt är okej med bilen. Inget får lämnas till slumpen. Jag körde även Bilmånsson Rallysprint i Hörby där jag fick till ett riktigt bra resultat med en klasseger på 45 sekunder och en sjundeplats totalt, så mitt självförtroende är på topp inför denna tävling.
Har du kört på Garnisonen i Hässleholm tidigare?
– Jag har varit på Garnisonen och kört en gång innan och det var förra året. Gjorde det som en jippotävling då en av mekanikerna som var med under SM förra året fick åka rallybil för första gången, därefter fick även min syster åka med en runda, som efter det blev min kartläsare. Den tävlingen skulle vi bara köra för att ha roligt. Men som alla vet när hjälmen åker på så växer hornen ut och det resulterade i en lyckad tävling med bra resultat = tvåa i klassen med 12,9 sekunder till Simon Andersson och en 13:e plats totalt.
Kan du berätta lite kort om bilen du tävlar med?
– Bilen jag tävlar med är en lånad Ford Escort MK2 som Uffe Olofsson byggde för ungefär 23 år sedan och sedan dess har han själv tävlat flitigt och framgångsrikt i både grus- och asfaltstävlingar. Bilen har tvåliters pintomotor på närmare 250 hk och ett vrid på strax över 240 Nm rakt ner i backen som Johannes Persson Motorsport i Helsingborg har byggt ihop. Det sitter en femväxlad sekventiell MPG växellåda i den, tvåvägs Öhlins fjäderben runt om, knivkrängare både fram och bak. I bakaxeln sitter där en rampdiff från Sellholm. Finns mycket mer att säga om denna fantastiska bil men det är bättre att komma och titta på den i Hässleholm och se med egna ögon.
Vad är det som gör det speciellt att tävla på asfaltsunderlag?
– Det speciella med att tävla på asfalt är att allt blir så distinkt och det inte finns plats för några misstag. Gör man en lite tidig inbromsning eller missar spåret tappar man tid och det kan kosta många placeringar, då det alltid är väldigt jämnt i toppen. Hade en gång för några år sedan en fight med Tommy Nilsson i Skyttesvängen, Örkelljunga, där vi på ungefär fem körda minuter skiljde varandra åt med bara fyra tiondelar. Så det speciella med asfalt är spänningen och de tuffa striderna med de andra och det härliga adrenalinpåslaget man får när man ger allt vad som går på en cykelväg, kommer in på en gårdsplan, gör en distinkt inbromsning och knäcker bilen runt en kona och ger allt vad man har därifrån igen…
Ditt mål på söndag?
– Målet med söndag är, som alltid, att ta mig till mål och ha så roligt som jag kan på vägen dit. Bjuda på någon häftig sladd och bra attack. Med tanke på att jag bara har ungefär 15 tävlingar totalt i ryggen är det svårt att uppskatta placeringen. Men jag hoppas jag på att vi kommer att placera oss topp tio för det var dit vi lyckades nå under sista deltävlingen i SM förra säsongen, rundar Marcus Lindström av med. Marcus och hans codriver Hanna Lindström har startnummer 36 på söndag och startar i klassen Nationella 2WD.
Rally-SM Asfaltsprint
1 maj, Hässleholms GP
14 maj, Uddevalla City Race
18 juni, Seffle City Motor Challenge
24 juli, Rally Kristianstad
Rally Live sänder radio och tv
Samtliga sändningar under 2022, biljett gäller 1 januari – 31 december, 595 kronor.
Alla tävlingar i Rally-SM 295 kronor.
Alla tävlingar i Rally-SM Asfaltsprint 295 kronor.
Alla tävlingar i Rally-SM Grussprint 295 kronor.
Biljett för enstaka tävling 99 kronor.
Där det produceras tv ingår denna sändning i respektive biljett.
Beställ här
Biljetten går att betala med kort eller swish
Samtliga 2021:års sändningar finns under playkanalen på rallysm.se utan kostnad